Is jouw tekst Cornetto®-proof? Vier gratis tips om je lezerspubliek te boeien, van de eerste hap tot de laatste punt

Een goede tekst leest als een Cornetto®-ijsje: met een onweerstaanbare intro, een smakelijk middenstuk, en een bevredigende climax. Hoe blijf jij je lezerspubliek boeien?  En hoe zorg je dat je doelgroep terugkomt? Lees hieronder mijn vier gratis tips. 

Als kind vond ik niets zo lekker als de eerste hap van een Cornetto®-ijsje: een mix van knapperige chocolade, nootjes en romig ijs waar ik gretig mijn tanden in zette. Dat plezier had ik ook bij andere ijsjes, zoals Raket®, Calippo® en zo’n chocolade-ijsje op een stokje. Maar Cornetto® had iets speciaals. 

Waar andere ijsjes al snel begonnen te vervelen, hield Cornetto® mijn aandacht vast, het hele ijsje lang. Dat kwam door die laatste punt: dat allerlaatste stuk chocolade, gevangen in een dikke laag krokante wafel. Die punt? Dat was de climax, de grande finale en… de deceptie. Want eenmaal verslonden? Dan duurde het wel een eeuw voordat je een volgende Cornetto® kreeg van je ouders. 

Gelukkig ben je als volwassene een stuk minder afhankelijk van ouders die ijsjes kopen. Zo is het ook met je lezerspubliek, je (potentiële) klanten en je doelgroep. De manier waarop jij jouw boodschap verpakt, laat lezers ervaren hoe leuk of interessant ze jouw dienst of product vinden. En dat bereik je door de structuur van je tekst Cornetto®-proof te maken. 

Vier tips om je tekst Cornetto®-proof te maken 

  1. Verleid met een onweerstaanbare intro
    Net als die eerste hap van een Cornetto® moet je intro meteen de aandacht grijpen en nieuwsgierigheid opwekken. Stel een prikkelende vraag, gooi er een verrassend feit in of vertel een korte, pakkende anekdote. Laat je lezers niet los! Zorg ervoor dat ze weten wat ze kunnen verwachten door alvast antwoorden te geven op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
  2. Houd de smaak vast in het midden
    Net zoals de combinatie van romig ijs en knapperige wafel je tijdens het eten van een Cornetto® blijft boeien, moet ook het middenstuk van je tekst blijven verrassen. Geen saaie stukken! Wissel af met spannende feiten, boeiende voorbeelden en onverwachte wendingen. Zorg dat de lezer geboeid blijft en smacht naar de conclusie.
  3. Rond af met een bevredigende climax
    Net zoals die allerlaatste hap van een Cornetto®, moet je afsluiting perfect zijn. Het moet je lezer een gevoel van voldoening geven – of dat nu een glimlach is, een aha-moment of juist even stilvallen. Herhaal de kernpunten en laat ze met iets blijven zitten dat hen aan het denken zet of naar meer doet verlangen. 
  4. Laat een nasmaak achter die blijft hangen
    Een goede tekst blijft net zo lang hangen als die chocoladesmaak na de laatste hap van je Cornetto®. Sluit af met een krachtige zin of prikkelende vraag die nog even nazindert. Iets dat je lezer aanzet om actie te ondernemen, na te denken of zelfs terug te komen voor meer. 


Maak je teksten Cornetto®-proof met mijn hulp
Vond je dit leuk? En wil je dat ik meedenk over hoe jij jouw teksten aantrekkelijker maakt voor je publiek, meer Cornetto®-proof? Plan een gratis kennismakingsgesprek via het contactformulier of plan een afspraak in via mijn Calendly-link (zie menubalk)  

Wat kan ik voor je doen?

Of